Oblicza sukcesu, czyli jak zarządzać spółką deweloperską w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu? Panel dyskusyjny właśnie się zakończył
Transparentność to słowo kluczowe w dzisiejszym świecie rynku nieruchomości.
W warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia makroekonomicznego, skuteczne zarządzanie spółką deweloperską wymaga nie tylko strategicznej elastyczności, ale także umiejętności łączenia często rozbieżnych interesów właścicieli, zarządów i inwestorów. Rola lidera w firmie deweloperskiej ewoluuje – od tradycyjnego zarządcy projektów do menedżera zdolnego integrować wizję, innowację i twarde realia rynku.
Panel dyskusyjny „Oblicza sukcesu, czyli jak zarządzać spółką deweloperską w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu?” był moderowany przez Dorotę Dymyt-Holko, prawniczkę, ekspertkę rynków nieruchomości.
Paneliści:
🔹 Danilo Djurović, prezes zarządu, Monting Development
🔹 Joanna Janowicz, prezes zarządu Poznańskiego Oddziału PZFD i Constructa Plus
🔹 Robert Maraszek, wiceprezes zarządu, Inpro
🔹 Jacek Trybusz, prezes zarządu, Probuild
Jak zmieniają się potrzeby i świadomość klientów? Transparentność to słowo kluczowe w dzisiejszym świecie rynku nieruchomości. Dzisiaj musimy nauczyć się sprzedawać produkt – powiedziała Joanna Janowicz. Konsekwencja i brak nerwowych ruchów to istotny fundament działalności w przyszłości.
Danilo Djurović dodał, że klienci mają coraz większe wymagania, które na przestrzeni ostatnich lat uległy diametralnej zmianie. Rozwój i jakość to kluczowe aspekty mające ogromne znaczenie w zarządzaniu firmą deweloperską. „Twórz wartość i kontynuuj relacje..” – to hasło, którym warto się kierować w budowaniu rozpoznawalnej i lubianej na rynku marki.
Zmienia się sposób zarządzania – odchodzi się od autorytarnego, jednoosobowego „dowodzenia”. Delegowanie obowiązków, jedna decyzyjna osoba, proces demokratyzacji w podejmowaniu decyzji – to przepis na sukces spółki zdaniem Jacka Trybusza. Analiza ryzyka ma najbardziej istotne znaczenie przed rozpoczęciem projektu. Otoczenie ekonomiczne i polityczne jest zmienne, a projekty deweloperskie – długotrwałe. Należy reagować na to, co się dzieje i starać się rozwiązywać na bieżąco pojawiające się niedogodności.
Robert Maraszek zwrócił uwagę na fakt, iż klienci przykładają większą uwagę do otoczenia, sąsiadów, sposobów działania. Deweloperzy powoli stają się równorzędnymi partnerami dla samorządów. Na pytanie o ryzyko deweloperskie, Robert Maraszek odpowiedział, że takowe zawsze się pojawia, ale racjonalne działanie pozwala na realizację projektów.