Organizator:

Jakie nowe wyzwania stawia współczesny rynek nieruchomości biurowych przed właścicielami, deweloperami i zarządcami budynków?

Podziel się

W ramach panelu „Biurowe bingo: jak pozyskać i utrzymać najemcę”, zastanowiono się m.in. dlaczego 39% powierzchni biurowych w centrum znalazło nowych nabywców i tyle samo powierzchni na obrzeżach straciło zainteresowanie najmem mimo znacznej różnicy w cenie.

To silny trend, ale to nie oznacza, że centrum jest jedynym kierunkiem poszukiwań przez najemców. Kluczem do sukcesu jest dobrze i atrakcyjnie zbudowana oferta. Musimy pamiętać, że przeprowadzka do centrum nie zawsze oznacza ultra nowoczesny budynek, bo często jest to budynek klasy B, ale wygrywa tu komunikacja i dostępność, co oznacza benefity np. dla pracownika i klientów.

To jak zatrzymać najemcę, trzeba przemyśleć już na etapie projektowania. Dziś wynajmuje się nie tylko metry kwadratowe, ale też serwis i inne benefity z budynkiem związane. Relacje i obsługa klienta są niezwykle istotne. Ogromne znaczenie ma rola osoby odpowiedzialnej za zarządzanie budynkiem – najemcy muszą się czuć zaopiekowani. Podkreślono, że łatwiej jest utrzymać najemcę niż pozyskać nowego. Dlatego, utrzymanie tych relacji i budowanie ich od pierwszego kontaktu oraz kontynuowanie na etapie zarządzanie są ważne. Czynnik ludzki odgrywa tutaj również kluczową rolę.

Podczas dyskusji stwierdzono, że czynsze rosną, ale wzrost ten jest wyraźny przede wszystkim w Warszawie i Krakowie. W pozostałych lokalizacjach poziom czynszów pozostaje bez większych zmian.

Moderatorką panelu była Katarzyna Tasarek-Skrok, dyrektor, Dział Powierzchni Biurowych, Colliers

PANELIŚCI:

Damian Grzywacz, managing director, Lincoln Property Company

Łukasz Jarzyło, head of Office Leasing GTC

Maciej Skubiszewski, senior leasing manager, CPI Property Group

 Z taką energią ruszamy dalej – kolejne spotkania już za chwilę!